donderdag 12 april 2012

MUZIEK

lesplan



VOORBEREIDINGSFORMULIER
BOUWPLAN VOOR HET VOORBEREIDEN VAN LEERSITUATIES





NAAM STUDENT
Anne, Rosa, Vera en Esther
VAKGEBIED/ONDERWERP
Muziek
STAGESCHOOL
-
AANTAL LEERLINGEN
-
STAGEGROEP
6
DATUM
April 2012
MENTOR
-
DUUR
45 min.
TUTOR
-
LOCATIE
klaslokaal






VOORBEREIDING

BEGINSITUATIE VAN DE KINDEREN (m.b.t. het leerdoel)
KENNIS
Wat weten de leerlingen al?
De kinderen weten het verschil tussen hard, zacht, hoog en laag (de dynamiek van muziek). De kinderen weten wat een ‘wave’ is.
De kinderen weten wat grafische notatie is.
VAARDIGHEDEN
Wat kunnen de leerlingen al?
De kinderen kunnen verschillen in dynamiek herkennen in een geluidsfragment.
Muziek noteren op grafische wijze.
GEDRAG
Met welk gedrag moet je rekening houden?
Kinderen worden er vaak erg enthousiast van als ze muziek mogen maken en als ze mogen bewegen. Het is van belang daarom van te voren alles goed door te nemen en duidelijke afspraken te maken over klassenmanagement (gebaren voor stilte etc.).
Komen kinderen niet uit de rol verdeling à dan deelt de juf de rollen in
LEERDOELEN VOOR DE KINDEREN
PRODUCTDOEL
Wat moeten de ll-en concreet aan het eind van de les kennen en/of kunnen?

De ll moeten aan het eind van de les een gegeven situatie met betrekking tot het thema ‘zee’ in muziek en beweging omzetten en dat aan de klas presenteren.
PROCESDOEL
Wat moeten de ll-en tijdens de les ervaren / oefenen?

De ll oefenen tijdens deze les hoe je dynamiek kunt gebruiken om een situatie of sfeer uit te beelden, door middel van geluiden en bewegingen.
EIGEN ONTWIKKELING
FOCUS
Wat wil ik zelf oefenen?


Wij willen oefenen met het motiveren om creatief met muziek en beweging bezig te zijn. We willen graag dat de kinderen zelf op ideeën komen, we willen ze hiertoe stimuleren en eventueel op weg helpen met tips en voorbeelden.







OPBOUW LEERSITUATIE
                                                                                                
TIJD
45 min
INHOUD
Waar gaat dit onderdeel over?
5 min.




















ORIËNTATIEFASE

+        Introduceren (hoe maak ik de ll-en betrokken / nieuwsgierig?)
We zitten in een kring.
We laten de ll twee filmpje zien waarin duidelijk een golvende beweging te zien en te horen is. Een filmpje over de natuur (een zee) en een filmpje over cultuur (een wave in het stadion).



+        Informeren (hoe geef ik overzicht over het verloop en het doel van de les?) / Instrueren (verwachtingen en organisatie bespreken / opdracht of taak uitleggen)

We vertellen de ll dat we:
·       We spreken een stilte teken af en vertellen voorwaarden voor het samenwerken (elk idee moet kort besproken worden en serieus genomen worden en iedereen mag zijn idee vertellen à samen moeten de ll een keuze maken voor het beste idee) iedereen moet het met zijn rol eens zijn.
·       Allereerst gaan we met heel de klas herhalen hoe je hard/zacht kunt spelen met bodysounds.
·       Daarna verdelen we de klas in 4 groepjes, elk groepje krijgt een situatie voorgelegd. Deze situatie moeten zij muzikaal verbeelden.
·     We leggen uit dat de ll eerst 5 min. (timer op bord) de tijd krijgen om over de situatie en het  ‘muzikale probleem’ te praten. De ll gaan in die 5 min. muzikale kenmerken en oplossingen verzamelen. Daarna gaan de ll met elkaar bedenken hoe ze hun oplossing willen presteren. Ze maken de grafische notatie en laten deze aan de juf zien en dan mogen ze instrumenten uitkiezen die ze nodig hebben.
·       De uiteindelijke presentatie is door middel van grafische notatie, geluiden en bewegingen.
·       De ll krijgen 20 min. om presentatie voor te bereiden. (oefenen)
·       de ll presenteren ongeveer 1 à 2 min. (Dat ze goed luisteren en kijken naar de gene die optreden en tips en tops bedenken.)
·       We evalueren met elkaar de presentatie en geven tips en tops voor de volgende keer. We kijken vooral naar 3 aspecten: notatie, geluid (met de nadruk op dynamiek, hard/zacht) en beweging (gebruik maken van het hele lichaam, passende bewegingen bij de geluiden).








25 min.

















UITVOERINGSFASE


Nadat we gezamenlijk een herhaling van hard/zacht geluiden met bodysound gedaan hebben, krijgen de ll hun situatie voorgelegd en gaan ze aan de slag. De ll bereiden in 20 min. hun situatie voor.


10 min.












AFSLUITINGSFASE

Afronding (hoe wil je dat de les afgerond wordt?)
+        Evaluatie/nabespreking  (zijn de gestelde doelen behaald en hoe hebben de ll-en het aangepakt?)

De ll presenteren hun situatie. Vervolgens bespreken we als klas de tips/tops per groepje. We letten vooral op de hierboven genoemde aspecten.





OPBOUW LEERSITUATIE
                                                                                                
WERKVORM
Welke werkvorm gebruik ik?
ACTIVITEIT
Wat doen de kinderen?
ORGANISATIE & MATERIAAL
Wat heb ik nodig en moet ik klaarzetten?
Filmpje kijken


Doceren / instructie geven



Samen muziek maken via bodysound
De kinderen kijken naar de beelden en luisteren naar de geluiden.

De kinderen luisteren naar de instructie


De kinderen maken bodysounds en oefenen met hard/zacht.
2 filmpjes


Zelfstandig en creatief werken met muziek en beweging
De kinderen verdelen de rollen.
De kinderen bedenken een goede muzikale / bewegings representatie van hun situatie. De ll bedenken er een grafische notatie bij en kiezen een instrument.
De ll oefenen hun presentatie


Verschillende instrumenten
Papier
Digibord met ondersteunende filmpjes



















Klassengesprek en evaluatie
De kinderen presenteren
De kinderen kijken naar elkaars presentaties
De kinderen spreken met elkaar over de verschillende presentaties en reflecteren op eigen werk en dat van anderen.


















  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten