ORIËNTATIEFASE
+
Introduceren (hoe
maak ik de ll-en betrokken / nieuwsgierig?)
We zitten in
een kring.
We laten de ll
twee filmpje zien waarin duidelijk een golvende beweging te zien en te
horen is. Een filmpje over de natuur (een zee) en een filmpje over cultuur
(een wave in het stadion).
+
Informeren (hoe
geef ik overzicht over het verloop en het doel van de les?) / Instrueren
(verwachtingen en organisatie
bespreken / opdracht of taak uitleggen)
We vertellen
de ll dat we:
· We spreken een
stilte teken af en vertellen voorwaarden voor het samenwerken (elk idee
moet kort besproken worden en serieus genomen worden en iedereen mag zijn
idee vertellen à samen moeten
de ll een keuze maken voor het beste idee) iedereen moet het met zijn rol
eens zijn.
· Allereerst
gaan we met heel de klas herhalen hoe je hard/zacht kunt spelen met bodysounds.
· Daarna
verdelen we de klas in 4 groepjes, elk groepje krijgt een situatie
voorgelegd. Deze situatie moeten zij muzikaal verbeelden.
· We leggen uit dat de ll eerst 5 min.
(timer op bord) de tijd krijgen om over de situatie en het ‘muzikale probleem’ te praten. De ll gaan
in die 5 min. muzikale kenmerken en oplossingen verzamelen. Daarna gaan de
ll met elkaar bedenken hoe ze hun oplossing willen presteren. Ze maken de
grafische notatie en laten deze aan de juf zien en dan mogen ze instrumenten
uitkiezen die ze nodig hebben.
· De
uiteindelijke presentatie is door middel van grafische notatie, geluiden en
bewegingen.
· De ll krijgen
20 min. om presentatie voor te bereiden. (oefenen)
· de ll
presenteren ongeveer 1 à 2 min. (Dat ze goed luisteren en kijken naar de
gene die optreden en tips en tops bedenken.)
· We evalueren
met elkaar de presentatie en geven tips en tops voor de volgende keer. We
kijken vooral naar 3 aspecten: notatie, geluid (met de nadruk op dynamiek,
hard/zacht) en beweging (gebruik maken van het hele lichaam, passende bewegingen
bij de geluiden).
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten